Fd Stasiagent debatterade i Tyresö – spåren i SvD-arkivet

Om ingen märkt det: Jag är en stor fan av SvD:s historiska och digitala arkiv. Jösses vilka bedårande fynd man kan göra. Visste ni att det inte bara är artiklarna som är sökbara? Även ANNONSERNA är sökbara!

radlerVi talar om vigselannonser, förlovningsannonser, för att inte tala om allt annat smått och gott. Jag slog för skojs skull på Aleksander Radler, Sveriges mest kände f d Stasiinformatör, som under många år av sin tid som DDR-agent var verksam som forskare vid Lunds universitet.

Jag fick träff. Den 4 april 1981 predikade Aleksander Radler i Evangeliska brödraförsamlingen på Sveavägen i Stockholm. Dessutom hittar jag en prydlig annons från maj 2011 om att Aleksander Radler och Bengt Kristensson Uggla ska debattera om Gustaf Wingrens teologi. Den senare förekommer i Radlers rapporter till Stasi. Debatten hade rubriken ”Människa först – kristen sedan”.

Rubriken berör mig, inte minst med tanke på att jag fortfarande undrar vad Aleksander Radler själv var och är först och främst. Vilken rubrik hade passat honom bäst? Jag tror ”Mig först – genom partiets sköld och svärd”.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i DDR, Stasi, Sverige. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fd Stasiagent debatterade i Tyresö – spåren i SvD-arkivet

  1. ericr45 skriver:

    Ännu en som fastnat i det digitala informationsträsk som Internet utgör..?
    Om man börjar med att utlämna porr och ”kändisinformaton” som tillsammans utgör över 50% av Internets innehåll så återstår ändå tillräckligt mycket information så att kan (om man nu vill) kan sysselsätta sig dygnet om. 24/7…
    Är nu så gammal att jag ser mer bakåt än framåt, det finns nog mer info ”bakom” än framåt. 😀
    Har under min skoltid frekventerat 6 olika skolor (+HS och Uni) men minns bara ett mindre antal namn/skolkamrater men försöker nu, lite på skoj leta fram dem.
    Resultatet? .Förvånande hur lite de troligen(?) förändrats under ett drygt halvsekel, de gnetiga/petiga skolkamraterna ”de blevo män i staten/det offentliga”, m a o byråkrater.
    Undrar hur alla de namn Du nämner, hur var de som barn/yngre? Lär vi aldrig få veta.
    Och, Jan Guillou är inte intressant men Leif GW var min gruppsassistent när jag för en kortare tid besökte Linköp Univ som student början 70-talet för att lära lite humaniora..
    Inte förändrats ett dugg är nu, precis som då.
    Tack ändå för ditt intressanta arbete om DDR, har ju en del erfarenheter därifrån inkl lite släkt.

Kommentarsfältet är stängt.