Flyktinghistoria ur Stasiarkivet och regeringens förslag om id-kontroller

Just nu debatteras regeringens förslag om att införa id-kontroller och transportöransvar på ”tåg, buss och passagerarfartyg.” Jag sitter och lyssnar och tar mig ofta för pannan.

I dag har jag en krönika i Trelleborgs Allehanda och Ystads Allehanda, där jag gör en flyktinghistorisk exposé över kalla kriget. Hur flydde man? Svaret är att det beror på vem du var.

Var du östtysk fick du ta enorma risker, och du kunde dö vilket framgår i krönikan. En man anlände till Sverige i en frystransport. Läs krönikan!

Var du däremot turkbulgar, somalier, etiopier eller irakier kunde du resa bakom järnridån för att sedan kliva på en färja mot Trelleborg.

På 80-talet kunde flera hundra flyktingar anlända med bara en enda färja. Vittnesuppgifter berättar om havande kvinnor som körs direkt till BB, människor som var sjuka.

SED-regimen var selektiv. Andra länders flyktingar ville man inte ha. De egna medborgarna fängslades bara om de planerade att fly. Många dog.

Stasiarkivet är en flyktinghistorisk källa som kan lära oss något om den kreativitet som finns för den som vill ta sig fram. Den som kan sin flyktinghistoria och bor i Skåne kan inte annat än att bli häpen över att höra det som sägs i Sveriges riksdag. Som när Johan Hedin (C) pratar om risken för att vi får se rangliga flyktingbåtar över Öresund.

Som Stockholmare tänker han säkert på att han läst i tidningen och sett på tv att folk drunknar på Medelhavet. Men varför i hela fridens namn skulle folk drunkna här?

Samtliga i riksdagen tycks ha fullständigt missat att transportöransvaret ej föreslås för taxi. Öresundsbrons vägbana är öppen att resa på. Det finns många bolag som har fastpris från Kastrup. Taxi Skåne tar 777 SEK till Malmö för fyra personer och väl vid ankomsten kan alla som vill söka asyl. 

Läs min krönika här och här!

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i DDR, flyktingar, Stasi, Sverige. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Flyktinghistoria ur Stasiarkivet och regeringens förslag om id-kontroller

  1. ericr45 skriver:

    När man får höra om sådana läckor i ID-kontrollen kan man nog ifrågasätta regeringens seriositet med de åtgärder av olika slag som föreslås…

    • Lena Breitner skriver:

      Nja, nu var ju tanken från början att kunna stänga Öresundsbron också och orsaken har du ju egentligen fått svaret på.

      När beslut om Öresundsbron fattades i början på 90-talet utgick man från att det ej skulle vara någon gränskontroll. Betalstationen förlades på den svenska sidan på svensk mark. Gränsen mellan Sverige och Danmark ligger uppe på högbron.

      Om det nu är så att man INTE vill ha så många asylsökande och ändå behålla asylrätten är alltså lösningen:

      1. Lägg en gränskontroll uppe på högbron (går inte)
      2. Stäng bron helt och hållet så ingen kan åka till Sverige.
      3. Alla får åka färja Helsingör-Helsingborg istället (finns ej kapacitet för dagens trafik).

      Vad har man lyckats med egentligen? Mer än att krångla till det.

Kommentarsfältet är stängt.