Vad Henning Mankell skrev om Thatcher och apartheid

För någon dag sedan publicerade jag ett inlägg om dokumentären ”Palmes hemliga agent”. Jag ifrågasatte dokumentärmakarnas sätt att ytligt skildra Thatchers och Reagans motstånd till sanktioner mot Sydafrika på 1980-talet. Jag menade att man borde ha förklarat varför de var så övertygade motståndare, och hittade information om att Thatcher faktiskt verkade för att Nelson Mandela skulle bli släppt.

Vad jag inte visste var att Henning Mankell faktiskt varit mycket klarsynt i frågan. I samband med att Margaret Thatcher död skrev ett inlägg på SVT Opinion, som fick rubriken ”Få politiker gjorde så mycket mot apartheid som Thatcher”, och där gör han mycket tydligt vad Margaret Thatchers hållning var. Hon trodde inte att sanktioner skulle förändra apartheidsystemet, som hon ansåg var förfärligt. Hon ansåg att Botha var ”omöjlig”.

Jag tycker ni ska läsa vad Henning Mankell skrev om Margaret Thatcher, för det är så fint skrivet. En man som inte alls håller med Thatcher ideologiskt hyllar henne för det hon gjorde i apartheidfrågan.

Nu är Henning Mankell borta. Mattias (Neo)-Svensson konstaterade på twitter i går att detta var en fin nekrolog över Margaret Thatcher, skriven av Henning Mankell och som ”adderar till hans eget intellektuella eftermäle”. Det håller jag med om!

 

 

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i ANC, apartheid, Sverige, Sydafrika. Bokmärk permalänken.