JAAA! Frihedsmuseet går under jorden. Precis som jag föreslog i augusti 2013

I dag offentliggjorde danske kulturministern Marianne Jelved (Det Radikale Venstre) vinnaren i arkitekttävlingen om det nya museet över Danmarks frihetskamp 1940-45. Som bekant brändes Frihedsmuseet ner till grunden i april 2013. Branden var anlagd.

Skärmavbild 2015-05-05 kl. 11.31.35Vinnaren av arkitekttävlingen blev Lundgaard & Tranberg Arkitekter, som faktiskt arbetat väldigt mycket med det underjordiska, dolda och militära som tema.

Jag noterar att juryn ratade ett förslag med underjordiskt men en ovandel som är väldigt ljus och har stora glasytor, vilket ju inte är så pedagogiskt om man ska berätta om mörka hemligheter.

Nej Lundgaard & Tranberg har jobbat med det lite bunkerliknande och de har strikt skapa distinktion mellan ovan jord (nutid, kafeteria, personalrum) för att sedan låta besökarna via trappor eller hiss ta sig in i en annan och mörkare tid, en annan stämning och kanske med hjälp av ljud. Det gillar jag! Lite så som pedagogiken på Story of Berlin där man ska gå ner och ner och ner till 30-talet med Hitler ekande i högtalarna.

Jag noterar också att alla förslag byggt på något underjordiskt. Kom ihåg att jag föreslog det i augusti 2013. Så här skrev jag då om det nedbrända och det kommande kommande museet:

”Varför man byggt ett museum om underjordisk verksamhet ovan jord är ju fullständigt opedagogiskt.  Ner med det under jord. Och glöm inte var Ni läste detta förslag första gången. På min blogg :-)” 

Här är pressmeddelandet. Där framgår att A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal bidrar med 20 miljoner danska kronor. Augustinus Fonden bidrar med 10 miljoner kronor. Staten finansierer Nya Frihedsmuseet med 63,7 miljoner kronor.

Ni som vill se alla arkitektförslagen, klicka här.

Här är kommentarer från Berlingske och DR.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till JAAA! Frihedsmuseet går under jorden. Precis som jag föreslog i augusti 2013

  1. dolf skriver:

    Får mig att tänka på The London Dungeons, vaxmuseum med inriktning på Englands mörka och våldsamma förflutna. Jag tror man faktiskt använt gamla fängelsehålor till museet, och att det ligger delvis udner Themsen. Jag var där i början av 80-talet och vill minnas att det dröp av fukt från mossbelupna väggar, och, oavsiktligt men väldigt effektfullt, gav tunnelbanan som gick i närheten en extra dimension till det hela, för man kände hur det vibrerade i marken och de inspelade ljudeffekterna av skrikande offer i tortyrkamrarna blandades med det dova mullret när tunnelbanetågen passerade.
    Så … på något vis hajar jag idén med att man vill ha ett underjordiskt bunkermuseum.🙂

    • Lena Breitner skriver:

      Har ej själv varit på Imperial War museum, men där ska de ha skyddsrum fr WWII, där simulerat bombanfall med skakningar ingår.
      Hälsar
      Lena

Kommentarsfältet är stängt.