Levashovo – Stalinterrorns massgrav utanför Sankt Petersburg där bl a vitryssar, litauer, norrmän och assyrier ligger

I mitten på 90-talet hade jag ambitionen att lära mig ryska. Det började bra i alla fall, och jag hann med en språkresa till Ryssland. Jag bodde tre veckor i Sankt Petersburg hos Galina Nikolajevna Z., som jag tror flera språkstudenter har haft som värdinna. Ångrar jag någonting här i livet så är det att jag aldrig bad om receptet på hennes borsjtj.

Galina Nikolajevna var en vänlig dam med klara uppfattningar om hur saker och ting. Jag frågade om situationen i Ryssland, och hon tog snabbt fram ett papper och redde ut det ekonomiska läget – före och efter ”reformerna”. Hyra, pension, köttpris etc listades. Det var enkelt att se att ”före” var en tid då hon kunde betala för sig eller ”efter” där hon inte kunde det. Hon behövde verkligen oss studenter.

Efter kriget blev det bara bättre och bäst var det under Brezjnev. Den där Gorbatjov förstörde vårt land. Nu röstar jag på kommunisterna, sa hon.

Jag hade noterat att hon fattades ett finger på var hand och jag undrade vad som hänt. En av de sista dagarna i Sankt Petersburg kom svaret då jag drack te med min värdinna och min ryskalärarinna. Samtalet kom in på blockaden av Leningrad, det som kallas de 900 dagarna. Det var hemska berättelser. Folk hade blivit galna av hunger och köld. Galina Nikolajevna hade varit två år och förfrusit sig. Hon drog upp ärmarna och visade flera ärr.

Men allt elände handlade inte om andra världskriget. Stalin hade ju ställt till med en hel del andra saker och medvetenheten fanns även om detta. En dag hade jag läst i Sankt Petersburg Times om en massgrav utanför Sankt Petersburg. Det var i samband med den 30 oktober, som alltså är minnesdagen för Stalins offer. I artikeln kunde jag läsa om att här i Levashovo (engelsk translitterering) två mil utanför Sankt Petersburg låg en massgrav över ungefär 46 000 människor. De hade avrättats åren 1937-38 och staden Sankt Petersburg hade arrangerat direktturer med buss dit, något som jag alltså hade missat.

Min lärarinna Marina kände mycket väl till platsen. Hennes farfar, eller om det var morfar, låg begravd här. Familjen hade först i samband med Glasnost fått reda på vad som hänt honom. Kan vi föreställa oss detta? Alla år av ovisshet, utan en grav att gå till och så plötsligt veta att där i skogen fanns nog hans kvarlevor.

I Sankt Petersburg Times fick jag se bilder på hur anhöriga smyckat skogen med kors och spikat upp fotografier på trädstammarna. Till minneshögtiden hölls mässa ute i denna skog.

Det var just precis sådana här bilder jag fick se! Klicka på de här, här och här. Någon som kan ryska bättre än jag får gärna översätta det här.

Det finns lite på nätet för den som vill veta mer. Här är den bästa, som bland annat har en karta. Här är mer information. Här hittar jag också en historisk bakgrund till massgraven i Levashovo och 30-talets terror. Franska Wiki är också bra.

Klicka på kartan och se vilka som ligger här. Jag blir förvånad, för nu ser jag vilka grupper som har identifierats.

Norska konsulatet har satt upp en minnesplats över sina medborgare som miste livet. Det finns ett minnesmonument över assyrier, ett över estländare, letter, litauer, judar, finländare-ingermanlänningar, polacker och tyskar. Och så vanliga ryssar förstås, människor från Pskov och många fler platser. På engelska Wiki hittar jag ett italienskt monument.

Lite undrande är jag över om det inte borde finnas med svenskar här också om det fanns finländare och norrmän. Kommentera gärna, någon som vet.

Den som stod bakom avrättningarna var alltså NKVD, Folkets Kommissariat för inrikes frågor (1918-46) och som är en slags föregångare till KGB och där några av cheferna rekryterade sig själva till posten genom att skjuta sin föregångare. Det och mycket mer har beskrivits av Föreningen Sveriges öga och öras ordförande Christer Ohlsén i ett medlemsbrev, som man får tillgång till om man blir medlem genom att betala in 300 kronor på bankgironummer 398-1289.

För medlemsavgiften går man även gratis på söndagens föredrag på Armémuseum i Stockholm. Då ska den tidigare IB-agenten Svante Winqvist föreläsa om sin senaste forskning kring tjeckiska militära underrättelsetjänstens aktiviteter i Sverige under 80-talet. Den tidigare arkivchefen vid Säpo Krister Hansén och jag ska hålla var sitt kort anförande i anslutning till detta.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i KGB, kommunism, Sovjet, Sovjetunionen. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Levashovo – Stalinterrorns massgrav utanför Sankt Petersburg där bl a vitryssar, litauer, norrmän och assyrier ligger

  1. Lena Breitner skriver:

    Tack Stefan! Vad bra det är att ha engagerade läsare!
    hälsar
    Lena

  2. stefan aake skriver:

    Den undre raden översätts: ”Far! Jag fick veta att du avrättades för 53 år sedan! Förlåt!”
    Ordet efter bindestrecket i den övre raden är ”son”, men ordet före strecket är oklart.
    Med vänlig hälsning, Stefan Borg

Kommentarsfältet är stängt.