Granska Säkerhetstjänsterna – fast på rätt sätt, skriver jag på Frivärld Magasin

För några dagar sedan publicerades ett inlägg av mig om kommissioner som ska granska säkerhetstjänsterna. Jag tycker att det är intressant att jämföra tre nordiska: PET-kommissionen i Danmark, den norska Lundkommisjonen samt den svenska Säkerhetstjänstkommissionen. 

Så här i efterhand kan man säga att PET-kommissionen har blivit ett starkt varumärke, just på grund av dess djup, bredd och kommissionens integritet. Det kan jag inte påstå gäller för de andra två kommissionerna. Läser du mitt inlägg på Frivärld Magasin börjar du kanske ana varför. Du har länken här. 

Inlägget ger också intressanta aspekter för oss journalister. Ibland intervjuar vi folk som jobbat på olika säkerhetstjänster som ivrigt förnekar saker som någon annan f d medarbetare påstår har hänt (eller inte hänt).

Den förvirring som kan uppstå i media kan ha sin helt logiska förklaring, vilket Jörn Bros berättelse om PET och fallet Gordievskij är ett utmärkt exempel på. Trevlig läsning! 

Jag har även haft ett inlägg på SvD-bloggen Säkerhetsrådet, men då om terrorhistoria i Köpenhamn. Länk har du här. 

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Danmark, Kalla kriget, Norge, PET, Säpo, Sverige, terrorism. Bokmärk permalänken.