Skärpning Sveriges Radio m fl som förmedlar felaktig information i Tant-gate

Historien om statyn av ”Tanten som svingar en väska” lever sitt eget liv och journalister, politiker och landets kulturpersonligheter och debattörer utanför Växjö kommun har verkligen inte stuckit ut vad gäller saklighet och faktakontroll.

P4 Jönköping publicerade i går ett inslag med så många felaktigheter att ansvarig utgivare borde rodna av skam.

”Hennes tant-staty i stoppades i Växjö, men i Gislaved får konstnären Susanna Arwin visa upp sin staty”, är inledningen, som dessutom innehåller stavfel.

Tanten som ska ställas ut i Gislaved syns på bild fast i inplastad form. Det är tydligt att det inte är statyn över Danuta Danielsson svingande sin väska över huvudet. För det första har tanten händerna utmed sidorna. För det andra är hon dessutom oerhört lik den tant som sedan 2005 står på Campusområdet i Växjö, se här. 

I Gislaved är det tydligen Susanna Arwins patentskyddade tant som ska ställas ut, och som har ställts ut i många upplagor runtom i Sverige. Och som alltså redan står fast i Växjö-myllan sedan tio år tillbaka. 

Däremot kan jag tipsa om att Susanna Arwins tant med svingande handväska faktiskt ställdes ut i Växjö på Kulturnatten den 31 januari, vilket framgår av programmet Växjö kommun har här. Susanna Arwins utställning skedde på Swedbanks lokaler på Storgatan. I Växjö alltså. Så här står det

”Måleri och skulpturer av gästkonstnär Susanna Arwin. I utställningen visas skulpturen ”Med handväskan som vapen””, står det alltså i programmet som bevisar att tant med svingande handväskor inte alls är förbjudna i Växjö.  

Någon kanske tycker att det blev ett klämkäckt och roligt reportage att Gislaved skulle ha tantutställning, men tyvärr präglas texten av ett unket underliggande budskap om att öppenheten råder i Gislaved medan det ges sken av att det råder någon form censur i Växjö. Det gör det alltså inte. Skäms på er SR!

Dessutom är det ju inte ens sant att Susanna Arwins staty har stoppats, för det har den inte. Mötet är först i morgon. Dessutom kom kulturnämnden i november förra året fram till att det enda sättet att lösa förslaget att uppföra en staty kostnadsberäknad till 1,5  miljoner var genom upphandling. Flera konstnärer, inklusive Susanna Arwin, skulle alltså få lämna in intresseanmälningar om att få göra en tolkning av Hans Runessons upphovsrättsskyddade och berömda fotografi.

Fotografen, som har upphovsrätten till den berömda bilden, skulle enligt gällande instruktion från Växjö kulturnämnd tillfrågas om hur han ställer sig till det hela. Nu har han börjat dra åt sig öronen, vilket framgår här. 

Nu har flera redaktioner gladeligen rapporterat om kommuner som vill ha statyn. En journalistiskt relevant fråga är om Sigtuna eller Lund eller Uddevalla m fl vet vad statyn kostar? Om de ska sätta den i sitt historiska sammanhang måste de rimligen också inhämta samtycke från upphovsrättsinnehavaren Hans Runesson samt också genomföra den där tåssiga ”upphandlingstävlingen” som blir slutsatsen efter SKL:s rekommendation. 

För några dagar sedan publicerades en text av Lars Gustafsson på Expressens kultursida. I artikeln höjdes ett varnande finger för hela Centerpartiet, som alltså ”inte kan tåla ett monument över en modig antifascist”.

Lars Gustafsson måhända vara känd, filosof och författare, men lyckas inte inhämta rätt fakta för att argumentera för sin sak. Förutom att han felstavar konstnärens namn har han inte begripit var i den politiska processen ärendet ligger och har heller inte satt sig in i grundläggande politiska fakta.

Till skillnad från vad Lars Gustafsson påstod i förra veckan har kulturnämnden i Växjö ännu inte rivit upp sitt beslut. AU föreslår inför morgondagens möte att de ska göra det. Det är så det fungerar i politiken.

Lars Gustafsson drar fram fascistkortet och varnar för ett helt parti som ansvarigt för ett statynej, men har missat att det här handlar om lokal demokrati där en självständig nämnd med företrädare för olika partier i samverkan har enats kring ett förslag.

Ska Lars Gustafsson vara konsekvent bör han alltså inte bara hänga ut Centerpartiet utan även ge fascistkortet och varna för Miljöpartiet, Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna. 

Själv tycker jag det är långt intressantare att följa den lokala debatten i Smålandsposten. En kvinna ger i dag sex skäl för att säga nej till staty av kvinna svingandes handväska. Bland argumenten finns upphovsrättsliga aspekter då fotografen Hans Runesson faktiskt ställer sig tveksam till uppförandet. Det är verkshöjd på fotografiet medan skulpturen inte har det. Att det räknats upp många lokalt förankrade författare som använt pennan i sin kamp för demokrati och mot förtryck.

Kanske ett av de mest tänkvärda argumentet är att det bör vara Växjöborna själva som ska bestämma vad de ska ha för statyer på sina torg. Det är tänkvärda tankar för alla amatör- och proffstyckare som bor någon annan stans.  

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Journalistik, Sverige, Uncategorized. Bokmärk permalänken.