Jag skriver i SkD om Aleksander Radler-dokumentären på SVT

I söndags publicerade Skånska Dagbladet en artikel om den kommande dokumentären ”Stasiagent visar sitt rätta ansikte”, om Aleksander Radler, österrikaren som blev Stasiagent 1965 och som flyttade till Lund 1968. Han verkade som forskare i Lund fram till mitten av 90-talet, men verkade även som präst i Svenska kyrkan. 1994 avslöjandes han som Stasiagent i Tyskland, men det dröjde till 2011 innan han blev en offentlig affär i Sverige. Aleksander Radler erkände 2012 i DN att han arbetat för Stasi. Därefter begärde han att få bli avkragad och lämnade sina politiska uppdrag.

Min artikel och lite faktauppgifter har ni här. 

Se gärna filmen på SVT, som börjar om en kvart!

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i DDR, Stasi, Sverige. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jag skriver i SkD om Aleksander Radler-dokumentären på SVT

  1. Jag är fortfarande lika klok, eller inte. Har svårt att ta in detta att den som döpt min son, jordfäst min man, gjorde detta.
    Jag vet även hur diktaturer fungerar. Har fortfarande svårt att tro att han gjort det som beskrivs, jättesvårt. Finns många luckor i hela historien. För mej är han vad han gjort för min familj vilket enbart vad goda saker. Jag är verkligen tudelad så jag kan enbart gå på magkänslan hos min nu avlidne man. Han tyckte om honom. Det räcker för mej.

    • cuben skriver:

      # zigadena, Det är svårt att förstå det han har gjort, det är vi säkert många som delar. Sedan finns ju orden ”gör inte mot andra som du själv inte vill bli behandlad” i den kristna tron, tillsammans med bekännelse och att förlåta. I min enkla värld om Radler kan förklara varför och att han verkar ha varit styrd av Stasi, kanske baserad på upplevelser i barndomen som de utnyttjade kan det vara bra både för honom och för vårt land att stå starkare i framtiden. En enskild människa har naturligtvis både goda och inte så goda sidor. Alla har vi det. Vår förståelse för hur totalitära system utnyttjar enskilda människor fick ännu en belysning i programmet.

  2. cuben skriver:

    Bra film och en bra artikel i Skånskan. Det vore intressant om någon kunde lägga pussel, med kompletterande information om vad han sysslade med i Lund under så många år. Mönster brukar ju ibland upprepas över tiden, vilka hade han kontakt med då. Stasi hade nog ett större intresse än bara Svenska Kyrkan kan man tro. Hoppas att det går upp ett Liljeholmen för Burträskborna.

Kommentarsfältet är stängt.