Gissar värdar i Sommar i P1 – från högoddsare till wild and crazy

Två kollegor på jobbet slog vad om årets sommarvärdar redan i oktober. Jag är sent på det. Så här får ni min lista – från lågoddsare och högoddsare till vilda önskemål (obs! ej rangordnat)

Pga att det är valår blir det nog tunnsått med politiker. Däremot tror jag att valåret kommer att färgas av i tablån. Kanske genom en valforskare, eller kanske någon från ordningsmakten. Någon polischef kanske. Eller varför inte Säkerhetspolisens chef Andres Thornberg? Ja, honom skulle jag verkligen vilja höra! Dessutom skulle SR få bättre avvägning i tablån och uppfylla radio- och tv-lagens intentioner då det har varit lite väl många program som fått hållas av spiondömda och alltför få Säpoanställda. Faktiskt bara en f d Säpoanställd genom alla år.

Det blir säkert många journalister i år (så är det ju alla år). Och ja, de brukar ju kunna prata. Nicklas Orrenius och Magnus Falkehed är väl lågoddsare, men Kalle Kniivilä och Lennart Perhson, som båda gett ut böcker nyligen (Putins folk och om emmigrationen till USA), är väl bubblare. Intressant om Paul Frigyes får prata, men jag tror att han är en högoddsare. Jenny Nordberg tror jag är en lågoddsare, i synnerhet då hon rest på Afghanistan och kände den i Afghanistan mördade SR-medarbetaren Nils Horner.

Jag tror på att vi får se någon ledarskribent. SvD:s Per Gudmundson, som bloggar om islamism och tydligen är väldigt musikintresserad, skulle vara intressant att höra.

Jag tror att blivande ärkebiskopen Antje Jackelén har fått erbjudanden att sommarprata (eller så får hon det nästa år). Jag har hört att historikern och den ständige Peter Englund har fått frågan många gånger och tackar nej, men man kan ju alltid hoppas att han ändrar sig. Mer på historikerfronten har vi den militärhistoriske experten Marco Smedberg, som kommit ut med en tegelsten om första världskriget. Lars Gyllenhaal är ju också en önskan då han kan mycket om den historia vi talar alltför sällan om.

Andra att hoppas på är journalisten och författaren Johanna Parikka Altenstedt, som skrivit bok om såväl 70-årsjubilerande Operation Stella Polaris samt om Flora Paasonen. Jag var och lyssnade på hennes föredrag om kvinnor under krig på kvinnodagen, och jo det är intressant.

Jag skulle gärna vilja höra terrorismforskaren Magnus Ranstorp. Jag gjorde ett personporträtt på honom för ett antal år sedan och han har en intressant historia och ett intressant forskningsämne.

Det kan väl bli någon politiker då. Fast jag tror på mera dragning åt före detta då det ju är valår. Ulf Adehlson har ju kommit ut med bok på Norstedts, Med liv och lust. Senaste gången han Sommarpratade var ju 1980. Så där har vi en bubblare. Maud har ju också kommit ut med bok, men hon är väl en skräll om hon kommer med. Soraya Post kanske för att hon ska bli EU-parlamentariker och för att jag tror på att något med romsk infallsvinkel kan dyka upp i tablån.

Sedan skulle jag vilja höra någon som forskar kring demenssjukdomar. En eldsjäl som är fantastisk att lyssna på är Lennart Minthon i Malmö. Eller varför inte höra en ung demenssjuk berätta om sitt liv. Det vill jag höra!

Mera från Lund att rekommendera är professor Johan Stenström, en av grundarna av Författarskolan i Lund, en av författarna till bästsäljaren Den svenska sångboken (1997) och enligt LU:s hemsida jobbar han nu med en bok om Bellmanreceptioner. Samt att jag skulle vilja höra MAX-labs chefskonstruktör Mikael Eriksson. Han är en sådan lysande pedagog och har så mycket intressant att berätta, bland annat från kalla krigets dagar och samarbete med sovjetiska synkrotonljusforskare!

Soheila Fors är ju bland annat bokaktuell liksom Sigrid Rausing, men det var en Rausing som pratade förra året så det kanske drar ner på troligheten för den senare (annars är hennes Anteckningar från en kolchos mycket intressant).

Mina svaga punkter är kändisar, musiker och sport. Jag kan inte så mycket om dem. Men låt mig ändå gissa att Sanna Nielsen får ett program. Rickard Söderberg ska visserligen stå på samma scen som hon i höst, men han hade varit intressant att höra också.

Vad är det så som är riktigt wild and crazy? Att Stasiagenten Aleksander Radler fått erbjudande att ha ett program om sin tid som Stasiagent – och har tackat ja. Han vill ju inte bli intervjuad av media. Ge honom en timmes tid att berätta om sina bevekelsegrunder och hur han ser tillbaka på sitt handlande. Det hade jag velat lyssna på!

Fotnot: har avslöjat min okunskap om spel och dobbel. Har nu fått i en lektion i hög- respektive lågoddsare. Och har rättat. Tack till en av mina läsare!

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Sverige. Bokmärk permalänken.