Kritik mot Blekingegade-kommissionen som frikänner justitiedepartementet och PET

I eftermiddags lade Blekingegade-kommissionen, eller Blekinge-kommissionen som någon också kallar den,fram sitt resultat till justitieminister Karen Hækkerup.

”Kommissionen har haft til opgave at undersøge og redegøre for, om Justitsministeriet, Politiets Efterretningstjeneste (PET) eller andre relevante centrale myndigheder modvirkede det almindelige politis og anklagemyndighedens opklaring og strafforfølgning af de strafbare forhold, som bl.a. i den offentlige debat er blevet forbundet med den gruppe af personer, der blev kendt som Blekingegadebanden”, står det i ett pressmeddelande från justitiedepartementet.

”Kommissionen konkluderer i sin beretning, at hverken PET, Justitsministeriet eller andre centrale myndigheder har modvirket det almindelige politis og anklagemyndighedens efterforskning og strafforfølgning.”

Kommissionen frikänner alltså samtliga myndigheter från anklagelser om att ha begått felaktigheter gällande att inte snabbt nog få fast den extremist- och rånarliga som arbetade på beställning av terroristorganisationen PFLP, och som på 70- och 80-talet rånade ihop ungefär 23 miljoner danska kronor, som planerade att kidnappa Tetra Pak-grundarens sonson Jörn Rausing i Lund i mitten på 80-talet (man planerade att få 25 miljoner dollar för honom), samt gjorde inbrott i vapenförråd, bland annat i svenska Flen där man bland annat stal en större mängd minor och 43 pansarvärnsraketer. Några av vapnen återfanns i täcklägenheten på Blekingegatan i Köpenhamn.

PET kallade alltid gruppen för Appel-gruppen fram till maj 1989 då gruppens täcklägenhet på Blekingegade avslöjades. Det var pressen som döpte gruppen till Blekingegadebanden.

I bland annat författaren Peter Övig Knudsens böcker och via utredaren Jørn Moos har framkommit kritik som tytt på att PET och justitieministeriet saboterat utredningsarbetet och kanske även kostat en polisman livet. Men kommissionen kommer alltså fram till att varken PET, justitiedepartementet eller annan myndighet ska lastas. Varje gång det har funnits indikationer om brott har alltså PET lämnat över uppgifter till den vanliga polisen. Om detta kan ni läsa om i Band 6 från sidan 1249.

Intressanta pressreaktioner har ni här. Berlingske har intervjuat PET:s dåvarande operativa chef Per Larsen, som är lättad över slutsatserna, läs här.

Här kommentarer från Jyllandsposten, som talat med en kollega till den dödade polismannen. TV2 har enligt Ekstrabladet talat med utredaren Jørn Moos, som kallar utredningen en ”bekväm whitewash”.

Kommissionen har tydligen kostat det danska samhället 50 miljoner kronor. Huruvida det är rätt att vara kritisk eller inte till resultatet kan jag själv inte uttala mig om. Det är ju över tusen sidor att läsa först innan jag har funderat klart. Samtliga band har ni här.

Här hittar ni gamla tv-bilder från dansk tv samt en sammanställning.

Här från tidningen Information, som kanske summerar det viktigaste av allt: att mördaren ännu ej har blivit dömd.

Berlingske konstaterar att justititedepartementet får kritik för att inte ha agerat för att få rånarpengarna på Charles de Gaulle utlevererat.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Danmark, PET, PFLP, Uncategorized. Bokmärk permalänken.