Uppdatering av Sommar i P1 ur ett IB-perspektiv: Fib/Kulturfront 13 program – Säpo-sidan 1 program

En av mina läsare har skickat mig information som betyder att jag måste uppdatera min artikel ”Sommar i P1 – en sorglig spegling av kritiken mot hela Sveriges Radio och IB-affären”.

I artikeln granskade jag listan över alla sommarvärdar sedan 1959 (här) och kom fram till lite statistik över programvärdar ur ett underrättelseperspektiv, vilket visade att dömda för spionage och terror får göra många fler program än sådana som jobbat för Säpo eller underrättelsetjänsten.

Utöver detta tittade jag på hur många som fått vara med ur ett IB-affärsperspektiv. Detta med anledning av att den tidigare IB-agenten Svante Winqvist framfört kritik om att Sveriges Radios bevakning av IB-affären och närliggande ämnen präglats av partiskhet och under de senaste fyrtio åren gynnat den andra sidan. Det var därför jag testade Winqvist-hypotesen på ett till synes ganska harmlöst program: Sommar i P1.

Då jag skrev artikeln konstaterade jag att minst 12 program gick till den s k 

Fib/Kulturfrontsidan, varav 5 gått till en av de dömda. Säpo-sidan har fått 1 program. IB-sidan inga alls.

Nu har en läsare påpekat att den tidigare Fib/Kulturfront-medarbetaren Roger Wallis fått göra ett sommarprogram han också, närmre bestämt 2009.

Wallis är väl i nutid mest känd för att ha varit expertvittne i Pirate Bay-rättegången. Läsaren påpekar att det i den avhoppade CIA-officeren Philip Agees bok ”Dirty work. The CIA in Western Europe”, som han 1978 publicerade tillsammans med Louis Wolf står lite grand om CIA:s verksamhet i Sverige. Källa till detta uppges vara Jan Guillou och Roger Wallis som i Fib/Kulturfront 4-17 mars 1976 publicerat en eller flera artiklar under rubriken ”CIA i Sverige”. 

Min sommarpratslista börjar mer och mer likna en ”Guillou och hans kompisar”-lista. Således blir det 13 program till Fib/Kulturfrontsidan, medan Säpo har fått 1 program och IB-sidan 0 (noll) program. Sveriges Radio borde titta över sina prioriteringar. Samt läsa Radio- och TV-lagens 14 kap 3 § samt 14 kap 1 §.  

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i IB, IB-affären allmänt, IB-åtalet allmänt, Jan Guillou, Journalistik, Säpo. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Uppdatering av Sommar i P1 ur ett IB-perspektiv: Fib/Kulturfront 13 program – Säpo-sidan 1 program

  1. Ping: Sommar i P1 – en sorglig spegling av kritiken mot hela Sveriges Radio och IB-affären | Tankar om IB

Kommentarsfältet är stängt.