Bin Laden, Saddam, Habash och nu Hugo Chávez. Carlos Schakalens siste idol är död

I kväll nås jag av nyheten att Venezuelas president Hugo Chávez har avlidit. Min första tanke går till terroristen Ilich Ramírez Sánchez, alias ”Carlos Schakalen”. Hur ska han klara detta? Inte bara att han just nu skakar galler på livstid i Frankrike. Den sista idolen som jag känner till att han har är nu död.

Jag har läst hans före detta fru Magdalena Kopps memoarer från 2007. Jag behandlade det bland annat i inlägget ”Stefan Aust, Ulrike Meinhof, Magdalena Kopp och barrikadkvinnornas skeva inställning till män och sina barn”Det som slog mig när jag läste boken och annat var att de påstått frigjorda kvinnornas hade uppenbarligt skeva inställningar till män och sina barn. Relationen mellan Kopp och Sánchez är onekligen något i paritet med vad svenska kvinnojourer borde vara bekanta med.

Så här ett antal år efteråt har Kopp viss distans till sin ex-man. Det är då hon konstaterar att dottern ser den terrordömde pappa som en sydamerikansk macho, som ser sig själv som den vackraste, intelligentaste om mest sociala personen i världen. Hur man nu kan vara det och sedan skryta i SvT:s Kobra om att ha dödat mellan 1500 och 2000 personer varav ”bara” runt 150 var ”oskyldiga” (definitionen av vad ”oskyldiga” respektive ”skyldiga” var för något begärdes inte av Kobra av outgrundlig anledning).

Magdalena Kopp avslutar boken med att konstatera att hennes ex-man, som tidigare svurit sig till marxismen, numera lämnat denna tro för islam. Sedan räknar hon upp hans nuvarande hjältar från 2007:

  • Diktatorn Saddam Hussein
  • Terrorledaren Usama bin Laden
  • terroristorganisationen PFLP:s grundare George Habash samt
  • Venezuelas president Hugo Chávez

Sex år senare är hela högen döda.

Det bör påpekas att Carlos själv är från Venezuela. Pappan, som var ärkemarxist, döpte de tre sönerna till (i nämnd ordning) IllichLenin och Vladimir. Nummer två ska ha tilldelats en ministerpost av Hugo Chávez (jag har dock ej kollat om han har kvar den).

Oavsett. Illichs idoler är nu döda. Fast å andra sidan är jag rätt säker på att han hittat några nya personer som han säger sig beundra, fast den Illich som jag läst mig till beundrar nog mest sig själv.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Carlos Schakalen, FRAnkrike, PFLP. Bokmärk permalänken.