Ifrågasättande av uppgifter om Cats Falck i Christoph Anderssons bok ”Operation Norrsken”

Jag blev i går kontaktad av en person som läst mitt förra inlägg och som hade synpunkter på faktauppgifter jag gett och kommentarer om fallet Cats Falck och Lena Gräns, som hittades i en bil i botten på Norra Hammarbyhamnen våren 1985.

Baserat på det jag läst i Christoph Anderssons bok ”Operation Norrsken” skrev jag att jag hade blivit övertygad om att Cats Falck och Lena Gräns hade blivit mördade, en teori som alltså florerat sedan mitten på 80-talet. Personen, som har kännedom om omständigheterna kring fyndet, påpekar följande:

  • påståendet från en obduktionsassistent på sid 129 i boken om att både Cats Falck och Lena Gräns satt bältade vid fyndtillfället ska vara fel. Rapporten från dykaren till personal på kaj var att en satt bältad, den andre var obältad.
  • sid 126 står att vänster bakruta var sönderslagen. Det ska vara framrutan. Nu vid lunchtid har hela tre (3) personer bekräftat att det var framrutan. Oavsett betyder en sönderslagen ruta att bilen troligen sjönk snabbt, till skillnad från en bil med okrossade rutor som har kvar sin flytkraft lite längre.
  • Viktigast att påpeka är att bilen inte låg så som man normalt kan tro att en bil som kört över en kajkant låg. En bil som fått fart bör ha kommit en bit ut från kajkanten. Den här bilen låg ca en halv meter från kajkanten, med långsidan mot kajkanten. Därför hittade man den inte tidigare.

Andra viktiga faktorer att betänka är att det fanns en 12 cm hög kranräls cirka 30-40 centimeter från kajkanten. Bilen behövde således komma över denna räls för att hamna i vattnet. Så antingen fick en ”potentiell mördare” baxa bilen över kranrälsen, eller så kom bilen farande i hög hastighet för att klara det kantiga ”guppet”. Det bör påpekas att växeln låg i när bilen hittades, så en ”puttare” fick nog kämpa på. Eller så fick personen dyka och lägga i växeln efteråt, vilket låter jobbigt. Pedalen var i alla fall inte surrad. Samtidigt bör påpekas att det inte ska ha funnits skador på hjulen/fälgarna, vilket hade varit naturligt vid en påkörning av kranrälsen.

Viktigt för att förstå för de som hävdar att det hela handlar om en olycka är följande: 

De två tjejerna sågs lämna en restaurang på Söder. Där ska de ha delat på en flaska vin (källa bl a P3 Dokumentär). Enligt överenskommelse med en väninna ska de ha dykt upp på Café Opera senare på kvällen. De dök aldrig upp där.

Olycksbilen tillhörde Lena Gräns, som hade körkort. Den som satt vid ratten vid fyndtillfället var dock Cats Falck, som sägs ha varit en ovan bilförare. Ibland påstås att Cats Falck inte hade körkort, ibland sägs det att hon precis tagit körkort. Vilket som är sant vet jag ej. 

Händelsen på kvällen benämns ofta som en ”övningskörning”, som oavsett körkort eller inte borde ses som mindre lämplig med tanke på väglag och alkoholintag. Det bör betänkas att temperaturen sjönk hastigt den här kvällen, från några plusgrader till flera minusgrader. Det blev helt enkelt blixthalka. P3 Dokumentär och Kristoffer Hansson går igenom förloppet, hör här. 

Intressant är att jag inte kan finna att Christoph Andersson i sin bok med ett ord nämner ”övningskörningsteorin” eller ens att alkohol skulle kunna ha varit med i sammanhanget. Han redogör i sin bok för maginnehållet vad gäller fast föda, men kommenterar inte vittnesuppgifter om alkohol (vittnet ska vara Lena Gräns bror, som jobbade på restaurangen på Söder).

Ett viktigt sak bör dock påpekas: en obduktion ett halvår efter dödstillfället kan inte ge svar om eventuell alkoholhalt i blodet. Eventuell alkohol lär ha lämnat kroppen inom cirka två veckor från dödsfallet.

Samtidigt är det onekligen underligt att tjejerna, som gissningsvis skulle hem och byta kläder innan de drog vidare till Café Opera, åkte in i Hammarbyhamnen, som var lite av ett rövarställe vid den här tiden. 

Finns det då någon naturlig förklaring till att framrutan var krossad? Bilen låg upp och ner på botten i norra Hammarbyhamnen. Bilen hade fallit cirka 3 meter ner i vattnet. Jag hörde mig för med en person med insikt om skador och olyckor och fick veta att spänningar i karossen när bilen landade i vattnet från ett sådant högt fall skulle kunna leda till att en ruta gick.

Oavsett ledde en trasig ruta till att bilen snabbt tog in vatten, som var iskallt och som snabbt kunde chocka de människor som satt i den upp och nervända bilen. Sannolikheten att du kan ta dig ur en bil om du hamnar i vattnet på rätt köl är avsevärt mycket högre än om du hamnat upp och ner och sitter bältad och först måste ta dig ur selen.

Teorierna står mot varandra. I P3 Dokumentär konstaterar journalisten Bo G Andersson att han inte finner tillfredsställande förklaringar till det som kan ha hänt vid kajkanten i Norra Hammarbyhamnen den där novemberkvällen 1984. Å andra sidan finner journalisten Stefan Borg en logik om att det ska ha varit en tragisk olycka. Två jetsettjejer på fyllan eller två kvinnor som var på fel plats vid fel tid? I Christoph Anderssons bok tas inte ställning i frågan. Spekulationerna lär väl antagligen fortsätta.

Själv har jag återigen hamnat bland tvivlarnas skara i fallet Cats Falck och Lena Gräns. Vad i hela fridens namn hade de i Hammarbyhamnen att göra? Och hur exakt gick det till när bilen hamnade i vattnet? Viktiga frågor att ställa sig är också om allting puffats upp alldeles för mycket av media bara för att det rörde sig om en journalistkollega som drabbats? Det är inte första gången sådant har hänt.

Annonser

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Cats Falck, DDR, Journalistik, Stasi, Sverige, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ifrågasättande av uppgifter om Cats Falck i Christoph Anderssons bok ”Operation Norrsken”

  1. Ping: Recensenter reflekterar kring ”Operation Norrsken” – om Cats Falck och obehaglig blågul följsamhet | Tankar om IB

Kommentarsfältet är stängt.