Fler läkemedelsföretag pekas ut för att ha utfört kliniska tester i DDR

Jag hittade precis två protokoll från 1989 här som tyska MRD publicerat. Det gäller de kliniska prövningar som medicinföretag i Väst låtit utföra i DDR. Av protokollen framgår aktuella kliniska tester i DDR.

Företag som räknas upp är bland annat Ciba-Geigy, Sandoz och Schering

I händelserapporteringen från december 1989 kan jag inte tolka det på annat sätt än att danska Novo Nordisk genomförde tester av tillväxthormonet Norditropin på sjukhuset Charité i Östberlin.

Jag är inte läkare och vågar mig därför inte på en översättning men uppfattar det som en information om att en patient tagits bort från den kliniska prövningen. Det står så här: ”Mitteilung über vorzeitiges Ausscheiden eines Patienten (Charité), dessen ursprüngliche Diagnose (isolierter STH-Mangel) durch eine nach Behandlungsbeginn bekannt gewordene schwere Vernachlässigung des Kindes hervorgerufen wurde.”

För er som inte känner till själva nyheten kring kliniska prövningar i DDR hänvisar jag till föregående inlägg. 

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Danmark, DDR, Stasi. Bokmärk permalänken.