En autograf av en berömd motståndsman

20120921-124331.jpg

Jørgen Kielers krigsmemoarer har getts ut på flera språk. Jag har den engelska från 2007 som heter ”Resistance fighter”.

I går var jag på boksläpp och firade att boken Opgøret om vor samtids historie kommit ut. Under kvällen passade värden på att skåla för en äkta hjälte. Under ockupationsåren kämpade den nu 93-åriga Jørgen Kieler för ett fritt Danmark. Han var medlem av Holger Danske och togs tillfånga med skottskada i halsen och satt sedan i koncentrationsläger. Han överlevde och efter kriget gjorde han klart sina läkarstudier. Fortsatte forska och blev berömd cancerforskare.

Förutom att vi i går kväll passade på att skåla för Jørgen Kielers mod och insats under ockupationsåren tog jag även tillfället i akt och fick denne Dannebrogdsridddare av 1:a graden att signera sina memoarer, som jag mycket beräknande hade tagit med mig. Jørgen Kieler verkade i alla fall pigg och glad och möjligen raskare i benen än förra gången jag träffade honom.

Vill du veta mer om Kieler läs här här och här.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Bild | Det här inlägget postades i andra väldskriget, Danmark och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.