Läsvärda bloggar om kalla kriget och om övergivna platser

Ägnade lunchen i dag åt att resa på nätet. Jag besökte Jan Jörnmarks fantastiska hemsida om Övergivna platser och åt min lunch medan jag betraktade bilderna och läste bildtexterna som berättar om den forna Stalinstadt i DDR, som i dag åter heter Eisenhüttenstadt. Det är vackra men också sorgliga bilder om en del av Tyskland som övergivits. Länk här. 

Jörnmarks tema är alltså övergivna platser och jag loggade in mig och tog del av Saddam Husseins övergivna ambassad i forna DDR. Jörnmark sätter två historiska skeenden i sitt sammanhang. Murens fall och återföreningen av Tyskland samt invasionen av Kuwait. Som en konsekvens av båda glömdes helt enkelt den lyxiga ambassaden, som Jörnmark också uppger även var tortyrcentrum (intressant kombination).

Bloggen behandlar inte bara eländet i öst. Jan Jörnmark är, liksom jag, ekonomhistoriker och vi ekonomhistoriker brukar gilla att skildra förändringar över tid. Jörnmarks idé att dokumentera övergivna platser handlar även om den svenska närheten. Titta gärna på det nya inlägget Cementafabriken i Limhamn eller gamla Saabfabriken i Malmö och hur det såg ut innan den revs. Trevlig surf, men dock en liten varning. Risken är stor att du blir sittande en bra stund!

En annan hemsida att surfa runt på är Hans J:s Kalla kriget-blogg som med text och bild berättar historia med mera militär anknytning. Länk här

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i DDR, Ej kalla kriget men intressant ändå, Irak, Kalla kriget. Bokmärk permalänken.