Guillous sanning är inte den sanning jag läst mig till

I går sändes ett inslag i intervjuserien ”Min sanning”. Eftersom intervjuoffret var Jan Guillou var det intressant att se vilken version av sanningen som nu skulle läggas fram för tittarna.

Första gapflabbet lade jag upp redan under den första minuten, närmre bestämt under kommentarerna som lades 0.30-0.50 in i programmet här. Guillou är på besök på Långholmen och berättar om livet som fängslad. Den som sitter i fängelse måste bygga upp sitt mentala motstånd, förklarar Guillou. Sådant gör man genom att hålla hygienen och genom att träna, får vi veta.

”Nu gäller det att göra motstånd till sista blodsdroppen om så behövs. Förhören under de här månaderna handlar bara om en sak. Att tvinga ur oss uppgifter om var det kunde finnas källor i staten – och det skulle de ju inte ha”, säger Janne i introt.

Jan har ju en känsla för dramatik. Det låter ju väldigt tappert, men en läsning av IB-åtalets förhör med Jan ger en annan bild. Jans förhållningssätt till sina källor förefaller varken rakryggat eller hjältemodigt. Han kan ju knappast ha börjat lukta skunk eller tagit fram hantlarna förrän han frivilligt berättar om sina källor för förhörsledaren!

Vid första (1:a) dagens förhör tisdagen den 23 oktober 1973 berättar Jan villigt om om den första källan. Det är en student vars mamma bor på Drakens gränd och som vi senare får veta hjälper Guillou och Bratt och en mystisk ”avlyssningsexpert” från Danmark in i huset för att försöka avlyssna sovrummet (?) hos ÖEB-chefen Jan Rydström. Läs mer under punkt 14 här.

Vid andra dagens förhör är det dags för nästa information från Jan Guillou om nästa källa. Guillou får frågan om den tidigare statligt anställde underrättelsemannen Håkan Isacson (som fått sparken pga oegentlighter och som därefter blev Brillou-parets huvudkälla).

“Ja, jag känner Håkan Isacsson”, säger Jan Guillou enligt sid 1 i protokoll 24 okt 1973. ”Vidare så är det ju av olika omständigheter klart att Håkan Isacsson är en av de uppgiftslämnare som jag och Peter Bratt har haft. Och vad det gäller vidare frågor om Håkan Isacsson, så vill jag härmed hänvisa till det jag sa, när jag fick frågan om (studenten NN). Jag vill inte vidare diskutera mina förbindelser med Håkan Isacsson, därför att han, i överensstämmelse med de bestämmelser som finns i tryckfrihetsförordningen, är att betrakta som en uppgiftslämnare till tidningen Folket i Bild/Kulturfront, och således äger rätt att ha sin anonymitet skyddad, enligt min uppfattning.” 

Lille Jan försöker få svenska tittare år 2012 att tro att IB-avslöjarna var i dignitet med Watergate. Han försöker få tittarna att tro att det fanns flera källor inom staten och att han hjältemodigt hållit tyst om dem. Sanningen är att den enda verkliga informatör de hade var Håkan Isacson och Janne läcker som ett såll om Isacson dag 2.

Sedan fanns det även en statligt anställd på Kungliga Postverket som på uppdrag av ”journalisten” Guillou stal IB:s post. Just denna person har Jan Guillou inte berättat vem det var.

“den person som hjälpte mig att stjäla post och stoppa tillbaks den efter avfotografering men före IB-budets ankomst, begick minst två brott och skulle få fängelse förutom sparken i händelse av att vi åkte fast”, skriver Guillou i sina så kallade yrkesmemoarer sid 185 pocketversionen.

Ska vi bli imponerade av att Jan Guillou hållit hygienen och tränat i cellen för att bevara sin brevtjuvs namn hemligt? Säpo lade säkert flera månaders förhör på att få Janne att försäga sig …

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Håkan Isacson, IB-affären allmänt, IB-åtalet allmänt, Jan Guillou, Peter Bratt. Bokmärk permalänken.