Gå och se filmen Barbara!

I går var jag och såg filmen Barbara på bio. Filmen, som utspelas i DDR i början på 80-talet, handlar om läkaren Barbara som har blivit förvisad till landsorten då hon begärt utresetillstånd ur landet. Övervakningen av henne är ständigt närvarande där ute på landsorten. Hon planerar att fly – men hur stark är hennes vilja egentligen? Hur nära kommer vi som betraktare egentligen denna kvinna som verkar ha lärt sig att öppenhet kan vara farlig? Huvudrollsinnehavarens skådespel är medvetet återhållsamt. Vi får veta väldigt lite om vad Barbara tycker och tänker. Det är de återkommande starka vindarna som får spela känslostormar och hot.

Omtumlad lämnar jag biolokalen och försöker sätta ord på vad som berört mig. Det var en film som likt ”De andras liv” inte skildrade allt i svart och vitt – ont och gott.

Plötsligt har jag hittat ordet jag letat efter. Foglig. Filmen Barbara berättar om hur diktaturen vill att människor ska vara. En del fogar sig. Andra gör det inte. De som fogar sig riskerar också att stänga dörrar till sitt inre jag.

Gå och se filmen. Läs gärna Jeanette Genteles belysande recension i SvD här. Jag hittade också en reflektion på en blogg här. En scen i skogen med en mercedes fick mig att le igenkännande.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i DDR, film. Bokmärk permalänken.