Nyhetsskörden kring Aleksander Radlers Pudel (eller om det är en tass)

Dagens nyhetsskörd efter DN-avslöjandet att prästen Aleksander Radler gjort vissa medgivanden kring att han arbetat för den fruktade säkerhets- och underrättelsetjänsten Stasi under 25 år är en intressant exposé.

Från norr konstaterar jag att SVT Västerbotten intervjuat den lokala KD-ordföranden Lena Sandberg, som ser det som mindre troligt att Radler kommer tillbaka till fullmäktige efter det som har avslöjats.

Till detta ska läggas ett mycket obehagligt inslag från SR Västerbotten som besökt den lokala orten i ett kläm-käckt reportage där reportern fullständigt missat att informera om att mannen som ”är så trevlig” faktiskt jobbat 25 år för en fruktad organisation som var i princip världsmästare på att förfölja oliktänkande och där Radler själv bidrog till att sex personer dömdes till sammanlagt arton års fängelse för att de ville utöva sina mänskliga rättigheter och där två tog livet av sig efter vistelsen i diktaturens fängelse. Det är i detta perspektivet som vi ska sätta att en ortsbo tycker att ”det där ska vi inte bry oss så mycket om” (?) och att en annan de facto säger att Stasiagenten inte ska behöva lida mer (?).

Efter denna smärre chockartade upplevelse andas jag ut en stund hos Västerbottens-Kuriren, som tacksamt nog plockar fram lite citat från i höstas. Om studenterna, som Expressen senare visat att han angav, sa han i oktober så här:

– Det här handlar om en komplott mot mig. Jag känner inte dem. Jag har inte haft kontakt med dessa studenter, sade Alexander Radler till VK vilket framgår här. 

Norran har ni här. Folkbladet här. 

Nyktrast är nog Mats Johansson i sin kommentar här. Tvivel har vänts till verklighet som lagts tillrätta, menar han.

”Vad han inte berättar är vilka hans svenska kontakter var, och vilka värvningar han lyckades utföra. Menar Radler allvar med sin ånger berättar han även detta”, skriver Johansson.

Själv är jag nog mer nyfiken på varför Radler valde att arbeta för något så hemskt som Stasi.

Tidningen Dagen har den passande rubriken ”Jag ångrar mig”, men allra intressantast är att de återvänt till KR i Svenska kyrkans förbundsordförande, som för någon vecka sedan gick starkt till försvar för Radler, som skulle stöttas på grund av alla lögner som påstods om Radler.

”Jag har svårt att förstå det. Har han erkänt att han med berått mod har gjort detta, då är han inte den människa jag känner”, säger nu Thérèse Engdahl som verkar ha tillnyktrat markant.

Tidningen Världen idag har ni här. 

Som en värdig avslutning rekommenderar jag Expressens artikel. En del credit till DN, men också eget material. Vi ska inte glömma att av hela uppräkningen jag gjort nu är det bara hittills Expressen och DN som visat att de själva tagit del av material ur Stasiarkivet. Expressen har ringt upp en av de personer som fick sitta i fängelse på grund av Aleksander Radlers handlande.

”Jag är väldigt lycklig och nöjd. Världen snurrar åt rätt håll när nu sanningen till sist kommit fram”, säger Henning Frunder, en man som planerade att fly DDR 1968 men som avslöjades av ”studentkamraten” Radler.”Jag är glad över att Radler nu försöker kommer tillbaka till grunderna för mänskligt beteende.”

Det var en salig blandning av kommentarer.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i DDR, Stasi. Bokmärk permalänken.