DN berättar om Stasi inför utställningen om Stasi i Stockholm

I dag har DN två artiklar om och inför att utställningen ”Fienden är den som tänker annorlunda” öppnar i dag på Europahuset i Stockholm. En artikel är grundläggande och handlar om Stasiarkivet i Tyskland och om DDR. Den andra artikeln är en intervju med Anders Törnvall, som blev övervakad av Stasi i Sverige och i DDR. Jag har läst flera artiklar där Törnvall har intervjuats och jag känner att det saknas något. Jag läser om igen och inser att hans historia är väldigt nedtonad. Att jag saknar länkarna, kopplingen, nerven. Jag saknar frågan:

”Ångrar du att du lät förstöra din akt?”

”Så alldeles förfärligt”, svarade han när jag frågade honom.  

Det stämmer till eftertanke för de som vill gallra i arkiv och ta bort sådant som är ”irrelevenat” eller ”felaktigt”. För de som menar att man skyddar personer genom att ta bort. Ibland behöver offer ha papper för att visa vad de utsatts för. Artiklarna har ni här och här.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i BStU, DDR, Stasi, Sverige. Bokmärk permalänken.