Stalins död och begreppet Järnridån som myntades i Churchills Fultontal

Egentligen skulle jag skrivit det här i går, men jag hann inte riktigt. Så i dag berättar jag om vilken speciell dag det var igår. Förutom att var 59 år sedan Josef Stalin dog så var det också 66 år sedan Winston Churchill myntade begreppet järnridån i sitt så kallade Fultontal från 1946:

”Från Stettin vid Östersjön till Trieste vid Adriatiska havet har en järnridå sänkt sig över kontinenten”, heter det på svenska.

Själv föredrar jag den engelska versionen som ni har här:

”From Stettin in the Baltic to Trieste in the Adriatic an iron curtain has descended across the Continent.”

Uppgifterna har jag hämtat via NE, som i dag berättar att det var i dag den 6 mars 1953 som Josef Stalins död tillkännagavs. Den som senare vann maktkampen var ju Nikita Chrusjtjov, mannen som ska ha dunkat en sko i bordet under pågående FN-möte i NY. Eller hur var det nu egentligen? DN redde 2004 ut det hela här.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Kalla kriget, Sovjet. Bokmärk permalänken.