Ännu har inte någon distributör köpt in ”Das System – Alles verstehen heisst alles verzeihen”

Jag har precis fått ett svar från SF Bio AB:s informationschef Thomas Runfors. Jag var i mina inlägg här och här lite nyfiken på om och när den tyska biofilmen ”Das System – Alles verstehen heißt alles verzeihen” kommer till Sverige.

”För att en film skall kunna visas på bio i Sverige måste det finnas en distributör som köper in filmen och erbjuder den till biografägarna, och än så länge verkar det inte ha skett. Men filmen skall ju visas på festivaler framöver och då kanske någon distributör nappar”, svarar Thomas Runfors.

Den som väntar på något gott. Kanske filmen kommer till Sverige. Om inte annat hoppas jag att danskarna köper in den. Filmen har viss handling i detta land, nämligen. När 20-årige Mike börjar leta efter sin pappas historia beger han sig till Danmark, har jag läst.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Danmark, DDR, Sverige, Tyskland. Bokmärk permalänken.