Stasi bakom komplotten säger ”herden” och en intressant kommentar av justitieminister Ask

Piteå-tidningen har i dag vaknat till och berättar om prästen som är utpekad som Stasiagenten ”IM Thomas”. Biskop Hans Stiglund har haft ett samtal med den utpekade prästen, som tydligen ger en annan bild av vad som hänt än vad som framgår i professor Birgitta Almgrens bok Inte bara spioner samt i Västerbottens-Kuriren.

”Den utpekade kyrkoherden tillbakavisar anklagelserna mot honom och hävdar att allt handlar om en komplott skapad av den ökända underrättelsetjänsten Stasi”, skriver Piteå-tidningen.

Intressant att komplotten mot IM Thomas antingen verkar ha skapats på 1960-talet, eller drygt 20 år efter att Stasi gick i graven.

I övrigt nytt för i dag är att TT har talat med flera riksdagspartier gällande frågan om öppenhet i arkiven. Motionerna om öppenhet kring de Stasibelastade svenskarna i Säpos arkiv ska hamna på KU:s bord senare i år, enligt TT.

”Jag vill se mer öppenhet”, säger KU:s ordförande Peter Eriksson (MP), men tillägger att det inte kan bli en fråga om total öppenhet eftersom hänsyn fortfarande måste tas.

TT tar upp den kritik som riktats mot regeringen om att Sverige inte begärt ut alla Stasibelastandeuppgifter om svenska medborgare från USA. De delarna skulle kunna ge en annan bild av en persons roll jämfört med vad Säpos arkiv säger.

”Vi har inte ansett att det har funnits skäl att begära in de uppgifterna. Och därför har vi inte gjort det”, säger justitieministern till TT.

När ska regeringen fatta att detta är deras perfekta undanmanöver för att slippa släppa allt i Säpoarkivet fritt?

Genom att tillsammans med de andra nordiska länderna inleda förhandlingar med USA för att införskaffa Rosenholz F22 och Statistikkorten på svenska medborgare samt att därefter skicka kopior på hela Roseholz till Myndigheten för Stasiarkivet, BStU, så kan forskare och journalister ägna åratal åt att skildra Stasis verksamhet i Sverige, utan att den skadar Säpos nuvarande verksamhet eller ens kan få Säpos nuvarande och kommande källor att darra i knävecken.

BStU lyder nämligen under stränga personskyddslagar och ett av direktiven är att personer som jobbat för västs underrättelsetjänsterer är skyddade. För tid och evigheternas evighet.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i DDR, Säpo, Stasi, Sverige. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Stasi bakom komplotten säger ”herden” och en intressant kommentar av justitieminister Ask

  1. guenterwe skriver:

    Hej igen,

    Tipsa ”partikollegor” är avslutning i mitt mail till KU, så klart gäller inte dig.
    Du få gå in på P1 hemsida och letar rätt på inslaget.
    Förresten, hör just på TV4 ”regeringen backar betr. stasidokument. B.Ask gör ett uttalande

    Hälsningar
    Günter

  2. Lena Breitner skriver:

    Hej Günter!
    Tack för dina intressanta kommentarer och om tipset på radioinslaget som jag missat. Många tack (fast just nu får jag inte länken att funka)

    Jag vill dock rätta dig på en punkt. Du skriver att jag ska tipsa ”partikollegor”. Jag vill å det bestämdaste poängtera att jag aldrig i hela mitt liv varit med i något parti och har inte för avsikt att bli det heller. Jag har därmed inga partikollegor. Jag tror f ö inte att jag passar i en partifålla!

    Hjärtliga hälsningar
    Lena Breitner

  3. guenterwe skriver:

    Hej Lena,
    Först ett stort tack för det arbete du lägger ned för att bevaka utvecklingen i frågan. Jag uppskatta verkligen dina knivskarpa kommentarer kring olika publiceringar i pressen.
    Jag instämmer i stort i din beskrivning ovan. Det är dock tyvärr så att den Svenska regeringen varit i ett tidigt skede väl informerad och uppmanad av Tyska ” Bundes Nachrichten Dienst” att också ta hem dessa F22 kort. Om man nu inte för över 15 år sedan har begripet detta borde regeringen begripet det nu. Så låt oss tillsammans jobba för detta.
    Min insats i dag i det avseende är mailen nedan som jag skickade till alla KU ledamöter
    Hälsningar Günter

    Jag har förstått att motion från Staffan Danielsson (C)skall tas upp under den närmaste tiden.
    Sedan motionen lämnades har det händ en hel del i denna fråga. Som gammal DDR medborgare följa jag med stort interesse utvecklingen. Frågan är komplicerad och jag måste tyvärr konstatera att vissa media och politiker inte är särkilt pålästa i ämnet.
    Lite ”internutbildning” vore därför kanske på sin plats. Om man inte hinner med att läsa B.A.s bok kan jag rekommendera att lyssna på ” God morgon världen” från i söndags 6.11. med inslaget ” Stasiarkiven skaver i Sverige”. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=4784693

    Ett mycket bra reportage som ge en bra bild över vad det handlar om. Man har lyckats med på den korta tiden att belyser olika aspekter och framförallt gett Prof. Almgren och andra en möjligt att förklara den komplicerade bilden för en icke insatt medborgare. T.e. betydelsen av de saknade F22 korten i Säpos utredning borde varje lyssnare har begripit nu.

    Jag skulle uppskatta om du innan motionen behandlas, om du inte redan har gjort det, lyssnar på det inslaget och kanske även tipsar dina partikolleger om det.

    Med vänlig hälsning

    Günter Wetzel

  4. Lena Breitner skriver:

    Hej Gunterwe!
    Jag tror att ”vi” egentligen betyder regeringarna sedan omkring 2000. Så det borde väl gälla både Perssons och Reinfeldts ministärer. Från Freivalds och fram till Ask.

    Ärligt talat tror jag inte vi ska fördöma uttalandet för mycket. Själv visste jag inte alls om att vi borde sett till att få ut F22 och Statistikkort från USA förrän sista veckan i september i år. Vilken aha-upplevelse det var att lyssna på Helmut Müller Enbergs, Birgitta Almgren och de andra i Visby. Om jag inte begrep förrän då – varför skulle Berlins ambassadör, UD, Säpo och alla andra som tänkas vara inblandade ha begripit allt klart som korvspad för tio år sedan?

    Stasi är inte ett lätt ämne och deras intrikata system för att skydda sina källor känner få till i Sverige. Sedan Almgren började forska har saken gått upp för många om att underlaget inte var det bästa. Istället för att hitta syndabockar är det väl bättre att man ser till att rätta till det man inte visste att man borde gjort tidigare.

    Det enda rätta är att vända sig till de andra nordiska regeringarna och sedan tillsammans inleda förhandlingar med USA. Tillsammans är man alltid så mycket starkare.

    Hälsar
    Lena

  5. guenterwe skriver:

    Verkligen, en intressant kommentar av justitieminister Ask !!
    Hon svara i alla fall TT. Själv har jag försökt i över en vecka få ett svar från henne i frågan via mail utan framgång. Klart den typen av svar kan man också vara utan.
    ”Vi har inte ansett att det har funnits skäl att begära in de uppgifterna. Och därför har vi inte gjort det”, säger justitieministern till TT.
    Vem är vi och på vilka grunder har man inte ansett det har funnits skäl att begära in det uppgifterna? Man kan bara skaka med huvud när man läser detta.
    Det är väl inget att diskutera, har man bara haft viss bevismaterial och under flera år inte inhämtad existerande och avgörande bevismaterial som andra stater har gjort är det väl på tiden att göra det nu.
    Hur kan man överhuvudtaget lägga ned förundersökningar med vetskap om detta? Vilken domstol skulle acceptera sådana förundersökningar i en rättsprocess? Det är obegripligt och pinsamt att regeringar i Sverige under alla år har accepterad detta förhållande.

    Ännu pinsammare blir det när Beatrice Ask fortfarande mantra på och referera i olika sammanhang till Säpos utredning ” ..medan brottsmisstankarna i andra fall var helt grundlösa. Samtliga förundersökningar lades senare ned…” och krydda det hela med kommentar ovan.

Kommentarsfältet är stängt.