Om ”den svenske terroristens” trovärdighet

Jag har redan fått frågan om jag ser ”Den svenske terroristens” uttalanden i SDS som trovärdiga. En sådan fråga kan jag inte svara på. Det är ju inte jag som har träffat Stefan från den lilla småstaden i Skåne. Det är Sydis reporter Erik Magnusson som har gjort det.

Däremot kan jag säga så här: Jag har alltid uppfattat Erik Magnusson som en trovärdig och seriös journalist. Jag är också övertygad om att det ligger en del researcharbete bakom och att artikeln har lästs och diskuterats internt innan publiceringen. Det bekräftas också av Erik Magnusson när han den 15 januari 1999 svarar på en insändare från r-arna att ”Sydsvenskan har kontrollerat hans uppgifter så långt det är möjligt.”

Flera av uppgifterna som framkommer i artikeln, typ att man har militärceller på regementena och arbetsplatsceller, är inte precis någon nyhet för mig. Inte heller att svenskar åkte på utbildningsresor till Östländer.

Själv reagerar jag på uppgiften om att representanter för RAF, PFLP och IRA varit på möten i Malmö. Det här känner jag på något sätt igen. Mer om det i nästa inlägg.

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i IRA, KPML(r), Malmö, PFLP, Rote Armeefraktion (RAF), Säpo. Bokmärk permalänken.